10 kroków, które wzniosą na wyżyny Twój content marketing

Brak czasu to najczęstsza przyczyna zaniedbań w dziedzinie content marketingu. Jak z nią walczyć, aby mimo przeciwności content marketing w Twojej firmie był na najwyższym poziomie? Prezentujemy 10 sposobów inspirowanych doniesieniami Content Marketing Institute, których wdrożenie sprawi, że treści Twojej marki usatysfakcjonują zarówno Ciebie, jak i czytelników.

1. Stwórz dokument obrazujący strategię content marketingu
Jeśli dotąd jej nie posiadasz, najwyższy czas zadbać, aby działania w zakresie content marketingu poparte były udokumentowaną strategią. Jej ustrukturyzowanie pozwoli efektywniej wykorzystywać dostępne zasoby i szybko interweniować w razie niedoborów, sprawić, by treści były bardziej przydatne, a także optymalizować je pod kątem sprzedaży. Nawet podstawowe uporządkowanie założeń przyniesie lepsze efekty niż działania w oparciu o słowne ustalenia.

2. Opracuj schemat przygotowania treści
Kto jest odpowiedzialny za ich tworzenie, edycję i publikację – lista osób wraz z ich obowiązkami.
Co tworzycie – blog, ebooki, infografiki, a może video? Jakiego typu content interesuje odbiorców i w jaki sposób Twój zespół może je dostarczać? To również miejsce na refleksję, które treści możecie tworzyć samodzielnie, a do których niezbędna jest pomoc z zewnątrz.
Kiedy – czyli częstotliwość publikacji i wyznaczenie terminów, w których content musi być dostarczony do finalnego odbiorcy.
Gdzie publikowane będą Twoje treści oraz w jakim miejscu powinna być przechowywana każda wersja contentu stworzonego przez lub dla Twojej firmy.

3. Inwestuj w specjalizację
Im więcej treści w danej tematyce zostanie stworzone przez konkretną osobę, tym wyższa będzie ich wartość. Zadbaj o to, aby osoba zajmująca się Twoim contentem miała doświadczenie w tej dziedzinie i portfolio dowodzące, że potrafi tworzyć go merytorycznie.

4. Zadbaj o regularność spotkań redakcyjnych
Regularne spotkania osób zajmujących się contentem pobudzą kreatywność poprzez częste burze mózgów, pozwolą obiektywnie ocenić mocne i słabe strony dotychczas stworzonych treści oraz wymienić się nowinkami z branży. Każdy przedyskutowany pomysł zwiększa szanse na lepsze dostosowanie treści do potrzeb odbiorców.

5. Inspiruj się pracą innych
Nie kopiuj, ale miej oczy otwarte na to, co robią inni. Oprócz tego zachęcaj osoby powiązane z Twoją firmą – pracowników, klientów czy nieoficjalnych ambasadorów marki – do dzielenia się własnymi przemyśleniami. Wszystko to tworzy wartość dodaną i nadaje autentyczności Twoim działaniom.

6. Skracaj, modyfikuj, wykorzystuj ponownie
Jeśli nie opierasz się na tym, co zostało stworzone wcześniej, popełniasz błąd. Odświeżenie wcześniej poruszonego tematu podnosi jego wartość i uaktualnia przestarzałe informacje. Przykład? Wpis na bloga inspirowany infografiką bazującą na danych z zeszłego okresu – napisz co się zmieniło i czy wcześniejsze prognozy były zasadne. Kolejne wpisy w danym temacie mogą zainspirować Cię do stworzenia e-booka, który w znacznym stopniu wyróżni Cię na tle konkurencji.

7. Zadbaj o zwiększenie budżetu na content marketing
Niezależnie od zapału, jaki posiadasz Ty i Twój zespół, to budżet jest jedną z głównych determinant skutecznych działań content marketingowych. Postaraj się, aby Twój budżet sukcesywnie się zwiększał, a każdą nadwyżkę możesz przeznaczyć na wartościowe video lub stworzenie infografiki, która rozprzestrzeni się wirusowo.

8. Monitoruj „produkcję” contentu
Czuwaj nad tym, aby wszystkie nowe treści były spójne z prowadzonymi w danym czasie projektami, a odbiorcy mogli czerpać z nich jak najwięcej korzyści. Spróbuj znaleźć obszar, w którym występuje niedobór informacji i zapełnij tę lukę. Sprawisz tym samym, że content zacznie samoistnie pracować dla Ciebie.

9. Zaprzyjaźnij się z analityką
Jakkolwiek wartościowy nie byłby content w Twoich oczach, powinien przekładać się na wartości liczbowe. Pomoże Ci w tym zdefiniowanie celów i wskaźników wydajności. Wypracuj sobie system monitorowania danych, np.:

  • codzienne monitorowanie zaistniałych odchyleń od normy i poszukiwanie przyczyn,
  • miesięczne lub kwartalne – szukanie trendów, zaistniałych niedociągnięć i potencjalnych odbiorców,
  • w razie potrzeby – sprawdzanie każdorazowej zmiany i jej skuteczności.

10. Przygotuj się na zmiany w content marketingu
To, że obecnie tworzona przez Ciebie treść doskonale spełnia swoje cele, nie oznacza, że będzie tak w przyszłości. Zakładany rozwój Twojej firmy sprawi, że pozyskani odbiorcy będą zainteresowani inną treścią – czy jesteś gotowy, aby odpowiedzieć na ich potrzeby?

Najtrudniejszy pierwszy krok
Przewartościowanie strategii w zakresie content marketingu może wydawać się przytłaczające, ale w dłuższej perspektywie pozwoli skuteczniej walczyć o odwiedzających, co jest również celem Twojej konkurencji. Ciągłe dostosowanie się do zmieniających technologii będzie mniejszym wyzwaniem, jeśli Twoje działania będą zawierać się w ustrukturyzowanych ramach.

Agnieszka Woźniak