Content marketing w branży B2B i B2C – czym się różni?

Treści tworzone z myślą o klientach indywidualnych i biznesowych muszą się różnić, ponieważ obie grupy odbiorców oczekują innego stylu komunikacji. W przypadku B2B kluczem jest stworzenie eksperckiego i profesjonalnego wizerunku, a także zdobycie zaufania u potencjalnych partnerów, natomiast B2C w zacznie większej mierze skupia się na budowaniu zaangażowania i więzi, dzięki której klient sięgnie po nasz produkt.

LinkedIn i Facebook

Zbadania różnic między strategiami content marketingowymi w sektorach B2B i B2C podjął się Content Marketing Institute. Z analizy wynika, że marketingowcy B2B używają narzędzi z reguły bardziej oficjalnych i profesjonalnych, takich jak raporty, white papers czy inne publikacje tego typu, podczas gdy marketingowcy B2C stawiają na bardziej mobilne rozwiązania, dzięki czemu mogą na bieżąco odpowiadać na potrzeby swoich klientów, np. zmieniając statusy na Facebooku czy oferty na stronie. W przypadku klientów biznesowych liczą się przede wszystkim rzetelność i profesjonalizm, znajdujące potwierdzenie w raportach, natomiast odbiorcy indywidualni oczekują treści, które umocnią ich sympatię wobec marki.

Różnicę w podejściu widać wyraźnie analizując działania B2B i B2C w mediach społecznościowych, choć w obu przypadkach notuje się podobną tendencję do korzystania z tego kanału komunikacji. Podstawowa rozbieżność wynika z wyboru serwisu – 83% marketingowców z sektora B2B używa LinkedIn, czyli polskiego odpowiednika społecznościówki Goldenline. W przypadku B2C ta strona uplasowała się dopiero na 4 pozycji – pierwszą zajął Facebook, wybierany przez 90% marketingowców (w branży B2B serwis Zuckerberga był trzeci). Taki wybór wydaje się oczywisty, jeśli spojrzymy na target obu branż – B2B kieruje treści do biznesmenów i profesjonalistów, natomiast B2C jest nastawiona na klientów indywidualnych.

Wyzwania związane z content marketingiem również odróżniają strategie B2B od B2C. Dla pierwszych największym problemem jest wytworzenie wystarczającej ilości treści – na taką odpowiedź wskazało 64% badanych marketingowców ze sfery B2B. W przypadku branży B2C wyzwaniem nie jest content, ale budżet przeznaczony na jego tworzenie. Jak wynika z badań CMI, w branży B2B kwoty przeznaczone na działania content marketingowe są wyższe niż w przypadku B2C, ale różnica wynosi zaledwie 5% (33% wobec 28%).

Niezależnie od różnic między jedną drugą strategią, łączy je wspólny cel, czyli chęć sprzedaży i zbudowania dobrej relacji z dotychczasowymi i potencjalnymi klientami.

Tekst powstał na bazie artykułu w serwisie Bostinno.